-
Co je to improvizační zápas?
Základem je čistá improvizace. Hráči nemají předem nic připraveného, vyjma týmových pokřiků. Hraje se na témata od diváků, formu jednotlivých improvizací určuje rozhodčí.
A proč zápas? Protože je tato forma divadelního sportu inspirována hokejem a jeho pravidly. Stejně jako na ledě se i na jevišti setkávají dva týmy, které bojují o vítězství. Tento boj je ale sveden jen na oko, ve hře, protože oběma týmům jde ve skutečnosti o spolupráci a každý prohřešek proti ní je rozhodčím pískán jako faul. Diváci hlasují po každé improvizaci pro tým, který podle nich lépe improvizoval, a tím ovlivňují skóre.
-
Jak zápas probíhá?
Celým večerem provází konferenciér. Jeho úkolem je nastavit správnou atmosféru a být prostředníkem mezi jevištěm a hledištěm. Představí divákům týmy a vysvětlí pravidla. Součástí zápasu může být i postava trenéra, který vede veřejnou rozcvičku hráčů.
Na scénu přichází pomocní rozhodčí a hlavní rozhodčí. Poté prezentují týmy své pokřiky. Rozhodčí losuje divácké téma, volí tzv. kategorii (disciplínu), ve které se bude improvizovat, a jak dlouho improvizace potrvá, a může dát hráčům také čas na přípravu (zpravidla dvacet vteřin).
V průběhu improvizace sleduje rozhodčí, zda hráči neudělali faul proti improvizačním pravidlům. Pokud zpozoruje chybu, zapíská na speciální píšťalku zvanou kazoo a naznačí příslušným gestem , jaká pravidla hráči porušili. Když improvizace skončí, rozhodčí si předvolá kapitány týmů, vysvětlí písknuté fauly a udělí týmům odpovídající trestné body.
Poté diváci mohou hlasovat pro tým, který se jim více líbil. K hlasování mají zpravidla dvoubarevné kartičky dle barev týmových dresů. Pomocní rozhodčí počítají hlasy a týmu, který jich má víc, připíší bod na ukazateli skóre. Pokud tým dostane od rozhodčího 3 trestné body, získává druhý tým automaticky jeden kladný „herní“ bod navíc. Zápas je zakončen vyhlášením vítězného týmu.
-
Které kategorie můžete vidět na zápase?
Každý tým má svůj repertoár kategorií (disciplín). Těsně před zápasem rozhodčí prochází seznam kategorií a vybírá ty, které oba týmy znají. Mezi běžnými kategoriemi můžete najít:
- Vyprávěná: Jeden hráč se postaví na zadní střed jeviště, a stává se tím pádem vypravěčem. Druhý hráč tvoří první postavu. Vypravěč navodí situaci a před ním se rozehraje scéna, do které mohou vstupovat i další postavy. Vypravěč zasahuje do děje, posouvá příběh v čase a ukončuje celou improvizaci. Vyprávění se tedy střídá s hraným dějem.
- Filmové a televizní žánry: Dva hráči rozehrají situaci na divácké téma. Po krátké chvili je rozhodčí písknutím zastaví ve stronzu a vybere ze soupisu filmových a televizních žánrů jeden konkrétní. Hráči musí pokračovat v rozehrané situaci a zároveň naplnit zadaný žánr. Rozhodčí žánry postupně střídá. Obvykle se během této disciplíny vystřídají i dvojice hráčů.
- Mikrofon: Hráči rozehrávají na divácké téma volnou improvizaci. Kdokoli z diváků může kdykoli zvolat „mikrofon“. Hráč, který jv tu chvíli mluvil anebo jednal, přichází k mikrofonu a zpívá krátkou píseň – vnitřní monolog své postavy.
Celkem je v české Improlize známo okolo 50 disciplín a stále vznikají nové. Ty běžné jsou pro potřeby improvizátorů popsané na wiki.improliga.cz
-
Proč a co rozhodčí píská?
Zápas v improvizaci má přesná pravidla.
Rozhodčí má hlavní slovo. Jeho úkolem je udržet tzv. „dobrou hru“. Pomocí domluvených gest a za zvuku kazoo vstupuje do improvizace, když hráči porušují pravidla.
Improvizátoři se s pravidly „dobré hry“ seznamují na trénincích svého týmu. Učí se základním hereckým a improvizačním dovednostem, ale i schopnosti sledovat více věcí zároveň, soustředit se a spolupracovat.
V improvizační hře je důležité, aby hráči uměli rychle reagovat, přijímat nápady druhých a dále je rozvíjet. I pro porušení těchto pravidel jsou vymyšlené různé fauly jako je například negování (tzn. když hráč reaguje na nahrávku kolegy záporem „ne“ a improvizaci nikam dál nerozvíjí).
Speciální pravidla pak nese každá jednotlivá kategorie (disciplína) Konferenciér je divákům vysvětluje před začátkem improvizace. Pokud hráči nedodrží některé z pravidel, je jim písknut faul „mimo rámec kategorie“.
Jedním z pravidel je také rovnoměrný počet hráčů obou týmů ve hře. Pokud bude na scéně 1 hráč z jednoho týmu a 4 z druhého, dopouští se hráči faulu zvaného „nepovolený počet hráčů“.
Během představení se můžete setkat s dalšími fauly, jako např. „nátlak“, „šaškování“, „hrubá chyba“ nebo „klišé“. Pravidla se pro vás stanou čitelnějšími, jakmile se podíváte na zápas.
-
Jak vznikly zápasy v improvizaci?
Historie divadelních sportů spadá do sedmdesátých let 20. století. Ve Velké Británii působila v těchto letech divadelní skupina Keith Johnstona The Theatre Machine. Vznikla v Londýně a své umění prezentovala při kočování celou Evropou. Právě tento zdroj je důležitý pro vznik divadelních sportů. Ty byly provozovány bez účasti diváků v rámci Johnstonova workshopu, později byly představeny divákům v kanadském Torontu a dalších městech. V roce 1984 založil Dick Chudnow ComedySportz v Milwaukee, kde se také uskutečnilo v roce 1988 první mistrovství v improvizační komedii. Zúčastnilo se ho tehdy deset týmů. V roce 1977 také vznikly zápasy v Quebecu
- Počátky zápasů v improvizaci u nás sahají do roku 2000, kdy byl založen první český improvizační tým PRA.L.I.NY. (PRAžská Liga v Improvizaci NYní). Michaela Puchalková přivezla tento druh improvizovaného divadla z Francie, kde trénovala s marseillským týmem, který navazoval na tradici kanadských improvizačních zápasů. V našich podmínkách získaly zápasy v improvizaci více divadelní a méně sportovní ráz, například jsme upustili od ligového vyřazovacího systému, souhrných žebříčků a databáze zápasů či hokejem inspirovaných kulis.